A webáruházak többsége - így a Vízvonal webáruház is - a kellemesebb felhasználói élmények érdekében cookie-kat (sütiket) használ.  Az "Értem, elfogadom" gombra kattintással Ön elfogadja, hogy cookie-k használatával gyűjtsünk adatokat a webáruházban. További tudnivalókat itt talál: 

Adatkezelési tájékoztató.

Termékek Menü
Ön itt jár: > Kezdőlap >

Csomók

Csomók

Csomókötések lépésről lépésre...
 

Csomók

Kötél toldások

Kötél felszedések

Folyt . köv...

Bevezető:

Ebben a menüpontban egyetlen határozott céllal, bemutatunk néhány egyszerű csomót vagy kötés típust. A célunk az alábbiakkal kimondottan a kishajó vezetői vizsgára, illetve a kikötői és fedélzeti munkákra történő felkészítés.
Sokan gondolják, hogy egy hajósnak ezer csomót kell ismernie, mi viszont azt gondoljuk, hogy egy nagy frászt! Főként kezdő hajósként annyi bajod van minden mással, hogy pont ez nem hiányzik. Való igaz azonban, hogy egy-két csomót viszont annyira meg kell tanulni, hogy csukott szemmel, éjjel fél háromkor tomboló viharban is meg tudd kötni. Ezt az első gázos helyzetben el fogod hinni nekem. Bizton állítom, hogy sokkal fontosabb, két csomót nagyon jól ismerni, mint 27-et felületesen. 
Az alábbiakban felvonultatott egészen egyszerű kötések mindegyike alkalmas arra, hogy egyet vagy kettőt készség szinten elsajátíts és csont nélkül sikerüljön a vizsga ezen része.  Ebben a reményben újítottuk fel ezt az oldalt, mely 2003 óta honlapunk legkeresettebb oldala!

Csomók

A csomókról általában:
Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy szinte minden egyes csomót, hurkot több, egymástól teljesen eltérő módon lehet kötni is és nevezni is. Egyik sincs kőbe vésve! Ha egy csomót hibásan kötsz meg, tuti, hogy szétesik, vagy valami más lesz belőle mint aminek szántad. Ezért kell baromi sokat gyakorolni azt a néhányat, amit erre érdemesnek találsz. 
A csomók neveire is ez vonatkozik. Számos csomónak több neve van sőt, időnkét (pölö én magam is), attól sem riadunk vissza, hogy önkényesen átkereszteljünk egy–egy csomót melynek vagy képtelenség kinyomozni a nevét, vagy csak nem tetszik az eredeti.
A lényeg, hogy ez hobby, szórakozás, tehát kezeljük is akként!

 

Vizes gassza

Vizes gassza

 

Villás hurok

Villáshurok

 

Szorítónyolcas

Szorítónyolcas

 

Halászcsomó hurokkal

Halászcsomó

 

Kikötőnyolcas

Kikötő nyolcas

 

Tripla bulin (Bowline)

Tripla palstek

 

Kettős csomó

Kettős csomó

 

Anker csomó 1

Anker csomó 1

 

Anker csomó 2

Anker csomó 2

 

Tüzérhurok

Tüzérhurok

 

 

Kötél toldások

Arra az esetre, ha az egyik (mert a faterom szerint mindig csak az egyik) vége rövid.
Na persze köteleket nem csak ilyen esetben kell toldani (sőt, vitorláshajókon számos kötelet nem is lehet így toldani, pl. árbocban vagy csigarendszerekben futó köteleket nyilván nem), valahogy ezekre a megoldásokra gyakran szükség van mégis. Itt is az egészen egyszerű kötéltoldásokat mutatjuk meg (ezekből is rengeteg atombonyolult módszer létezik, de most sem szeretnénk kidurrantani az agyadat fölösleges marhaságokkal), legalább egyet érdemes megjegyezni, de mondjuk ez közel sem annyira fontos eleinte mint a kikötő nyolcas vagy kötélfelszedés. Azért strébereknek itt egy kis bemelegítés:

 

 

Lobogó csomó

Lobogó csomó

 

Hevedercsat

Hevedercsat

 

Halászcsomó

Halászcsomó

 

Matthew-Walker csomó

Matthew-Walker csomó

 

 

 

 

Kötél felszedés (kollizás)

Ez ismét egy olyan mutatvány, melyet minden valamirevaló hajósnak tudnia kell. A vitorlázás során elengedhetetlen a fedélzeti kötélrend, de egy motoroson, sőt egy kenuban sem szép látvány, ha kötélzet egyetlen végéről sem tudjuk, hogy hol a fenében kóvályog éppen. Nem utolsó sorban például az sem túl nagy baj, ha mondjuk pontosan tudjuk, hogy a horgonyra rá kötöttük a kötelet vagy nem (meg súgom: lényegesen nagyobb biztonsággal jön vissza a horgony, ha igen).

A tengerészek azért ügyelnek különösen a kötelek precíz, átlátható tárolására, mert egyrészt saját munkájukat könnyítik meg, másrész számos veszélyes helyzettől óvják meg a legénységet (pl. nem húzzák át őket a hajó alatt, ha rend uralkodik). Léteznek elképesztően bonyolult, rengeteg lépésből végrehajtható kollik is, de ezeknek túl sok gyakorlati értéke nincs, ezért a létező legegyszerűbben elsajátítható néhány módszert mutatjuk meg itt. Ha csak egy félét megtanulsz, felengednek bármelyik hajóra.
Még valami. Ha egy kikötőben azt látják, hogy a könyöködre tekered a kötelet, mint a villanydrótot, rögtön tudja majd mindenki, hogy egy igazi pancser érkezett. Saját érdekedben ne csinálj ilyet. Baromi ciki.

A továbbiakban megpróbálunk segíteni az ilyen helyzetek elkerülésében!

 

Kötél felszedés -  bevezetés

 

Kollizás No1

 

Kollizás No2

 

Kollizás No3

 

 

 

 

 

Folyt. köv....