A webáruházak többsége - így a Vízvonal webáruház is - a kellemesebb felhasználói élmények érdekében cookie-kat (sütiket) használ.  Az "Értem, elfogadom" gombra kattintással Ön elfogadja, hogy cookie-k használatával gyűjtsünk adatokat a webáruházban. További tudnivalókat itt talál: 

Adatkezelési tájékoztató.

Termékek Menü

Hajós kötelekről, kezdő vitorlázók számára

Egészen biztos, hogy a hajós és/vagy vitorlás kötelekről simán lehetne írni akár egy nehézsúlyú könyvet is, de most nem ez a célunk (visszafogom magam). Azt azonban nem nehéz észre venni, pl. egy, a miénkhez hasonló hajósboltban, hogy meglehetősen sok kérdés merül fel a hajós kötelek kapcsán általában. Gyakran már a kötél megszólításakor vannak bajok….. kötél? madzag??...zsinór……? …kábel……. itt jegyezném meg, hogy NINCS ÉS SOHA NEM IS VOLT OLYAN SZÓ, HOGY „KÖTÉLT”!!! Értelmezhetetlen, hogy ez honnan jött elő mostanában…

Szóval tisztázzuk: 4 mm alatt zsinór, 5 mm fölött kötél, de sohasem madzag vagy spárga, de semmilyen körülmények között nem (te jó ég) kábel, legalábbis köteles körökben (hajózás, hegymászás, alpin technika, barlangászat és hasonló területeken) ezt nyugodtan kezelhetjük tényként. Továbbá a köteleket milliméterben mérjük, nem centiben, és átmérője van nem vastagsága. Méterben árusítjuk, nem kilóra vagy kilométer/órában… Ezek a nagyon alapkövek!

Rögtön az eléjén tisztáznám azt is, hogy amit a köznyelv hajókötél néven ismer, annak már szinte semmi köze nincs a hajózáshoz. A kendernek ugyanis leáldozott…. úgy hatvan évvel ezelőtt…, amikor a szintetikus kötelek megjelentek a köztudatban és leghamarabb a vitorlázás területén cserélődtek le. Nem tagadom, vannak hasonló megjelenésű, természetesnek tűnő, sodrott kötelek, de ezek is már nagyon-nagyon régóta szintetikus anyagból készülnek és szinte kizárólag klasszikus fa vitorlásokon láthatók már (kis szériás kötelek, drágák mint a kígyóméreg). Természetesen továbbra is készítenek kenderből vagy egyéb természetes anyagból köteleket, csak nem használják hajós kötélként! A mai sodrott, három pászmás hajókötelek rendkívül nagy teherbírású, kopás- és UV álló poliészter, vagy polipropilén, alapanyagú kötelek semmiben sem hasonlítanak a régi kötélneműkhöz.

A hajókon használt kötelek legnagyobb hányada körszövött (szaknyelven fonatolt) kötél, de azért használunk számos furfangosan szőtt, vagy fonott különleges kötelet is, erre talán kitérek később…. ha még ébren leszek…
A legtöbb hajós kötélnemű, anyagától függetlenül két különálló részből, a magból és a köpenyből áll, valahogy így:

Hajós kötelek

Gyakran a mag és a köpeny azonos anyagból, máskor teljesen eltérő szövéssel és alapanyagból készül. A köteleket mindig az adott feladathoz válasszuk, minél nagyobb kárt okoz ha elszakad, annál körültekintőbben.
Legfőbb adatok melyekre érdemes figyelni: nyúlás, teherbírás, átmérő (az UV állóság is alapadat, de az annyira alap, hogy hajós kötelekből nem is gyártanak más fajtát).

Mondok példákat:
Nyúlás: A vitorlafelhúzó kötél, ezt nevezzük (itt a honlapon…. és a Balatonon mindenhol) fall kötélnek, nem nyúlhat és iszonyat erősnek kell lennie. Minél élesebb a hajó annál kevésbé nyúlhat és annál erősebbnek kell lennie, különben vagy folyton utána kell húzni a vitorlának vagy drámai esetben a fejedre szakad az egész cumó.
Az árbocba szakadt mozgókötélzet cseréje mindig komoly fejtörést okoz.
Ellenben a kikötő kötélnek feltétlenül nyúlnia kell, hogy rugalmas legyen a terhelés a bikákon, miközben eszetlenül erősnek kell lennie, hiszen a viharokat is bírnia kell. A nyúlásmentes kötél erős ugyan, de szétszaggat minden rögzítési pontot egy komolyabb hullámzás során. Az az észrevételünk, hogy a hajósok szeretik ott találni hajóikat, ahová korábban kikötötték. Érdekes, hogy ennek ellenére a hatalmas folyami szállodahajókat (itt mellettünk a Duna parton pl.) mégis totál nyúlásmentes kötelekkel rögzítik a parti bakokhoz…. Pedig az ottani matrózok értik ám a csíziót…
Teherbírás: Minden kötél legfontosabb adata. Például egy Reacher shott (nagy szeles orrvitorla behúzó kötele) amit csörlővel pengére húzunk, nem nyúlhat és nagyon nagy teherbírásúnak kell lennie, miközben egy könnyűszeles vitorla shottja, elég ha könnyű, hiszen nagy szélben nem húzod fel, kis szélben pedig nem húzza bele az egész vásznat a Balatonba a kötél súlya, így ide elegendő kisebb terhelhetőségű, vagy legalábbis könnyebb és kisebb átmérőjű kötél is.

Átmérő: Ez is alapadat. (Az átmérő és a teherbírás nyilván erősen összefüggő tulajdonságok.) A használandó kötél átmérőjét gyakran a környezete határozza meg. Pölö a csigasorokba fűzött kötél nem lehet nagyobb átmérőjű, mint a csigakerék rádiusza (ezért mindig jelezzük a csigáknál a max. kötél átmérőt). Akár egy mérettel nagyobb kötél is simán beleszorul a csigába, így éppen elveszik a csigasor adta előny a mértéktelen súrlódásban (ráadásul nagyon rövid idő alatt hazavágja a kötelet és a csigát is). Vagy például a kikötőkötél kiválasztásakor is meg kell bizonyosodni, hogy a kötél befér e kikötőbika alá, különben nem lehet megkötni, így hiába méretezted túl a kötelet. Ráadásul a nagyobb átmérőjű kötél legkisebb hajlítható íve is nagyobb, ezért gyakran képtelenség megkötni a bikán a kikötő nyolcast, ha túl nagy átmérőjű kikötőkötelet sikerült választani.

Na ilyenekre kell odafigyelni ….meg egy halom egyéb dologra…. a megfelelő vitorláskötél kiválasztásakor.

A dupla vagy tripla szövésű vitorláskötelek burkolata vagy köpenye a kopásállóságot és nagyfokú UV ellenálló képességet növeli, miközben a belső mag (ez lehet poliészter, Dyneema®, Vectran®…. stb), a teherviselő elem. A köpeny szövése többnyire sokkal sűrűbb (16; 32 pászmás), mint a mag (8-12 pászma) szövése. Ezt teszi lehetővé a könnyebb fuxolást. (A fuxolás vagy splicing a csomó nélküli hurok készítését vagy a kötél végtelenítését jelenti.)

Speckó hajóskötelek.

Csak úgy repkednek a furábbnál furább hangzású nevek a vitorláskötelek terén: Vectran®, Dyneema®, Spectra®, Kevlar®, Aramid… már szédül az ember tőlük…. Nagyjából azonban ugyanazt a tulajdonság halmazt takarja -kisebb-nagyobb eltérésekkel- valamennyi kötél alapanyag: iszonyatos szakítószilárdság, minimális nyúlás, elképesztően alacsony súly kíséretében. Jó kis egyveleg! Némelyik mintha nem ismerné a fizikát…

vectran dyneemaEzeket a földöntúli alapanyagokat gyakran használják burkolat nélküli kötelekként is, olyankor kb. így néznek ki, monofil szövésűnek nevezzük (többek között mert egyetlen agyagból készül és belül üreges, nincs magja):

 

 

 


Pici hátrány ezeknél, hogy az UV-val szembeni ellenállásuk rövidebb ideig tart (ez azért nem két hónap, hanem több év, de azért figyelni kell rájuk), mint pl. a poliészter bevonatú köteleknek, de végtelen felhasználhatóságuk feledteti ezt a kis szépséghibát. A csupasz Dyneema (és az összes többi társa, mely ezzel a szövéssel készül) ugyanis roppant könnyen, gyakran spec. szerszám nélkül is fuxolható (önmagába visszahurkolható) ezáltal elképzelhetetlenül sok feladatra használható hajón, szárazföldön, levegőben, világűrben és más bolygókon is.
 

dyneema sekliPéldául: kötél- vagy softsekliként, súrlódásmentes csúszógyűrűk és nagy terhelhetőségű csigákon rögzítő fülként is ezeket a szuperköteleket használják. Csúcstechnika!

 

 

 

Szóval csak azt szerettem volna mondani, hogy kötélvásárlás előtt érdemes kicsit körülnézelődni és az adott feladathoz kiválasztani a lehető legjobb megoldást. A miénkhez hasonló hajósboltokban…… nincs is a miénkhez hasonló…, mindegy szóval a lényeg, hogy a hajósboltokban kaphatunk segítséget ebben nyilván, de sokkal jobb felkészülten megérkezni, mint tök nulláról belekezdeni.
Mondok erre is példát, mert ez ma a példák napja. Sokan gondolják, hogy minden hajó egyforma. Tényleg, tök sokan. Pedig nagyon nem. Az osztályos versenyhajók (Finn, Leser, OP, verseny Kalóz, 470-es), na azoknál van előírás, hogy minden azonos legyen minden hajón és még ott sem azonos minden. A túravitorlásokon pedig semmi semmivel nem egyforma. Próbáld ki: sétálj végig egy nagyobb kikötőben és nézd meg egy adott feladat megoldását hasonló vagy azonos hajók esetében, mittom én a fockroller alsó bekötését, vagy a grosz shott csigasort magát és a rögzítését, vagy az achter lekötést…. tökmindegy, egy részletet. Bármibe lefogadom, hogy nem hogy egyformát, de még két hasonlót sem találsz.
Tehát ha szüksége van a hajónak valamilyen kötélre, akkor bizony felkészülten célszerű megindulni, hiszen senki nem fogja tudni, hogy mekkora a grosz shott csigád, milyen áttétellel milyen hosszú, milyen átmérőjű kötéllel használod. Ezt pl. képtelenség megsaccolni, mérni kell!  A Lazy Jack kötelét ki a nyavalya tudja megsaccolni?? Sokan hiszik, hogy én, pedig a frászt. Gőzöm sincs róla és nem is lehet itt a boltban kiszámolni. Mérni kell. Hossz, átmérő.
Na ezért mondtam el ezt a sok marhaságot…… hátha valaki elolvassa………..és véletlenül megméri a fockroller kötelét….mert ha egy mérettel nagyobbat veszel, megszorul az egész és kint marad a vitorla fele…..na ezért….mondom….!

Tartalomhoz tartozó címkék: Segítség