Alapfelszerelések
A 2021-es versenyszabály módosítás értelmében, jelenleg ez a V-mint verseny lobogó különbözteti meg a vitorlás versenyben résztvevőket a simán arra kóválygó túrahajóktól.
Egyszerű, habtöltetű, PVC bevonatos mentőpatkó. Mint az kiderül a Kötelező felszerelések ide vonatkozó pontjából, ezekhez az eszközökhöz szükség van némi kötélre is, mellyel visszahívhatjuk eldobást követően. 8 méter 8 mm-es felúszó kötelet célszerű használni (hihetetlen módon, forgalmazunk ilyesmit is) A dobókötél nem tartozéka a mentőeszköznek.
PVC vízmerő, vagy szapoly (országrésztől függően: szapuly, szipoly, szapoj, szapulj!.... tökmindegy). Maradjunk annál az egyszerű és rövid elnevezésnél, hogy 'fenékvíz eltávolítására szolgáló eszköz'... ugye milyen szépen hangzik?! Lapos fenekű csónakok esetében, lényegesen könnyebb használni, mint a mittomén milyen öblítő-, meg mosó francok flakonját, mert az ÍVES, bakter....ááá...hiába brekegek én erről... állítólag egy rekesz sör után, tényleg tök mindegy... A lényeg, hogy köt.felszer. és erre van kitalálva, olcsó, nem ráz, mi kell még a boldogsághoz?! Hogyhogy mi? Hát szivacs! Időnként szivaccsal akcióban!!!
A kötelező cuccoknál aszongyák rá (HSZ): 'fenékvíz eltávolítására szolgáló eszköz'. Jó mi? Amennyiben nem szivacs vagy szapoly, akkor szivattyú, közismertebb nevén bilge pumpa. Három rozsdamentes csavarral (többnyire tartozék) rögzíthető a hajó legmélyebb pontjára, persze csak akkor, ha van delej (12V), különben csak pofára esünk benne. Érdemes kapcsolóra, sőt erősen javallott biztosítékra kötni.
Vízmentes kapcsolók, LED világítással, arra az esetre, ha beesik az eső... Szóval, mivel vízmentes, motorcsónakok, kishajók külső kapcsolójaként is használhatók, szemben a kajüt kapcsolótáblákkal. Több feladatra is használhatók, hiszen számos típus van, vagy rendelhető belőle, a felhasználási terület függvényében (pölö: egy- vagy két áramkörös, kettő- vagy háromállású... ilyesmi). Mivel azonban beépített biztosítékkal nem rendelkeznek, feltétlenül biztosítéktáblán avagy kapcsolótáblán átvezetve érdemes ezeket bekötni! Egy sor matrica minden kapcsoló tartozéka (ha sok kapcsolót veszel, a végén a füleden folyik ki a sok raggancs...).
30 x 20 cm-es "V" kódlobogó.
Korábban ez volt a versenyben résztvevő hajók megkülönböztető jelzése, mára azonban a kódlobogók szürke hétköznapjait éli....kiégve....., megtörve...., a dicső múlton merengve....
Azokra a helyekre, ahol követelmény a 'bevizsgált' mentőgyűrű, többnyire csak ezt a típust fogadja el az aktuális hatóság. Ez a dögnehéz jószág rendelkezik valódi 'certficate'-tal, így aktív bányatavak, halastavak, nagyhajók, hajódaruk, uszodák, nagyobb medencék.... (és még sorolhatnám) esetében ez az elfogadott mentőeszköz! Széria tartozék a körbekötél és egy csomó fényvisszaverő sáv. Úszómester nincs hozzá...
A dobózsák, vagy mentőkötél főként vízitúrázók által használatos mentőeszköz (Régen dobókörtének ismerték, ma inkább dobószaloncukorra hasonlít). Használata: kötél, zsák szája felé eső vége (a képen kék fogantyú) megragad, zsák eldob (30 méter kötél lefűződik, ha baromi nagyot tudsz dobni), fuldokló elkap (ha nem sikerül neki, a zsák alja egy bójában végződik, így könnyen észrevehető messzebbről is), megmenekül. Ilyen eccerű. Hajókon nem kötelező felszerelés! Evezős túrákon viszont roppant hasznos, könnyű és kis helyen elfér.
UV álló, tartós szintetikus anyagból, kötős vagy tépőzáras kivitelben. (A jelzett méreteken kívül még számtalan méretben rendelhető, akár épületekre is.) Bármely ország lobogója megrendelhető, különleges zászlók esetén, a szállítási határidő max. két hét!
Vízszintes felületre (pl. fedélzet) szerelhető, kivehető, rozsdamentes zászlórúd, tartozék csavarokkal. A talp két csavarral rögzíthető.
Vízszintes korlátcsőre szerelhető, fix, rozsdamentes zászlórúd. Hossza: 40 cm.
Elképesztően komplikált, döbbenetesen bonyolult mechanikus eszköz, zászló- és lobogórudak rögzítésére. Ránézésre 60 fokban áll, de ez erősen fűgg attól, hogy ugye mihez képest, meg attól, hogy mennyi volt a maligán fok....., ha az a fok sok volt, akkor úgy is tökmindegy, hogy mi hány fok... Szóval négy csavarral rögzíthető (plusz egy a zászlórudhoz, különben a lobogó ellobog!) a fedélzetre, a veret helyigénye: 71x42mm, a rúd átmérője max. 22,5mm lehet. (Előfordul, hogy az ellenség megtévesztésére kerek talpú verzió is kapható, ennek helyigénye 55mm.) Agyonpolírozott csinos holmi, rozsdamentes acélból (és abból a célból, hogy szépen lobogjon a róla elnevezett...)!
Hangjelző eszköz, szinte ingyen! A vízirendőr, ugyan nem biztos hogy annak tekinti, de ez akkor is az. Mentőmellények kötelező tartozéka, ha sikerült elhagyni, rendkívül kedvező áron pótolható.
Kívül-belül rozsdamentes, mélytónusú elektromos kürt, 12 V os.
I.' típusú mentődoboz sebkötözéshez. A közhiedelemmel ellentétben, ez nem azonos az autós ('B') eü. ládával (az I.-es számú doboz tartalma jelentősen több, az ára azonban szinte teljesen azonos, ezért forgalmazzuk ezt a típust), csak külsőre hasonlók (mivel a B-vel azonos dobozban kapjuk). Talán nem kell mondanom, hogy nem csak a szigorú vízirendőrök miatt érdemes a hajóban tartani!
Lejárati időre figyelni, mert a büntetés lényegesen nagyobb kiadás, mint a mentőláda.
Az MSZ 13553 szabvány visszavonásra került, már nem elvárás a mentődobozoknál.
Egyrészt 50 cm oldalmagasságot meghaladó hajók esetében kötelező tartozék, másrészt erősen megkönnyíti az úszás utáni fedélzetre-kígyózást! Felszerelhető vízszintes és függőleges felületre, a támasztólábak hossza tetszés szerint (persze határok között) állítható. Használaton kívül felhajtható. Rengeteg típus létezik (rendelhető is)!
Az előírás szerint a hajókon 'független áramforrásról üzemelő' lámpát kell tartani. Az elemlámpa egyszerűbben hangzik (vagy túl egyszerűen) mégis ugyanazt jelenti. Most éppen nagy fényerejű LED-es (35 lumen), tartozék elemekkel (2 db AA - 6 órás üzemidőre alkalmas).
Pompás pumpás kézi légkürt. Ez tényleg marhajó-hajóduda. Van valami fizikai törvény a nyomás változásáról, leszűkített keresztmetszet esetén, de ezt most asszem nem kell tudni (legalábbis ma nem lesz röpdolgozat). A lényeg, hogy ez az ötlet halálos! Úgy működik, mint egy bringa- vagy csónakpumpa, a nyomás ereje és sebessége határozza meg a hang erősségét a nyávogástól a megsüketülésig. Remek ötlet! Az 1. ábrán a légkürt nyugalmi állapotban, a 2. ábrán harcra készen, felajzva látható az eszköz, mely előírt felszerelésként is elfogadott hangjelző eszköz.
Ezúttal egészen kis méretben, de annál nagyobb hanggal!