VC 17 algagátló helyett
Algagátlás technikai információ
International VC17-el kezelt hajók algagátlása (helyettesítése Nautix rendszerrel)
Egyes termékek forgalmazásának megszűnése sok tulajdonost és hajójavítót késztet arra, hogy új megoldást keressen a hajó karbantartására. Mit lehet tenni a megszűnő VC17-el kezelt hajók megfelelő algagátlására, Nautix festékekkel? Erre az alábbiakban több lehetőséget is ajánlunk.
A helyes döntés meghozatalához először is a hajótulajdonos és a munkát elvégző cég között kell meghatározni a tervezéssel, a költségvetéssel és az elvégzett munka fenntarthatóságával kapcsolatos elvárásokat. Ezután el kell végezni a hajótest állapotának elemzését, hogy meghatározzuk a legjobb előkészítési munkafolyamatokat a festés előtt.
Ezen adatok birtokában az alábbi táblázat segít kiválasztani az igényeknek leginkább megfelelő megoldást. Ha megtörténik ez a választás, az eredmény természetesen a megvalósítás minőségétől függ. Ezért kérjük, hogy további információkért tekintse meg részletes műszaki adatlapjainkat, vagy kérjen tőlünk tanácsot.
Opció | Alaphelyzet | Munkafolyamat | Előnyök/hátrányok |
1 | Jó állapotban lévő hajótest, ismerem a történetét, a korábban elvégzett munkákat és az utolsó réteg kiváló állapotban van. VAGY Úgy tűnik, a hajótest jó állapotban van, de nem vagyok biztos az előzményekben, és kevés időm van... Majd a következő évben megcsinálom rendesen. |
- Alapos tisztítás - Csiszolás P80-100 - A4 T.Speed fekete algagátló |
Gyors, olcsó megoldás, de a tartósság garanciája nélkül, ha a kezdeti diagnózis nem megbízható. |
2 | Az utolsó réteg nincs túl jó állapotban (leválások, porlik), de ismerem a hajótest történetét és tudom, hogy az előző rétegek egészségesek. VAGY A hajótest jó állapotúnak tűnik, de nem vagyok biztos az előzményekben. Kevés időm van, és kontrollálni akarom a költségvetést. |
- Alapos tisztítás, SD |
Nem sokkal lassabb, nem is sokkal drágább, de egy kicsit biztonságosabb. Kétség esetén előnyben részesítendő. * Az A4-el történő algagátlás olcsóbb megoldás, csak régi, lassabb hajók esetében javasoljuk! |
3 | Nincs minden réteg jó állapotban és/vagy úgy tudom, hogy a nedvesség elleni védelem gyenge. VAGY A hajótest jó állapotúnak tűnik, de van időm és tartós eredményt szeretnék. |
- Lecsiszolás gelcoatig vagy az utolsó ismert vastagságú epoxi rétegig - A hajótest nedvességtartalmának mérése (eszköz: Tramex) - Ozmózis védelem alkalmazása: * Zárt, védett helyen: - HPE epoxi alapozás * Szabadtéri alkalmazás: - PO poliuretán egy komponensű ozmózísgátló alapozó - A4 T.Speed fekete algagátló |
Igényesebb, de a legbiztonságosabb lehetőség a következő évekre való felkészítéshez |
A fenti lehetőségek rövid bemutatása további kérdéseket vethet fel.
Csapatunk készséggel áll rendelkezésére, hogy kérdéseiket feltegye és megkapja a szükséges információkat mind a Nautix termékekkel, mind az alkalmazási megoldásokal kapcsolatban.
Az alábbiakban további információkat is talál.
Jó szelet kíván a Nautix csapat!
A hajótest állapotának diagnosztizálása
A minőségi és tartós munkavégzés érdekében először reális diagnózist kell felállítani a hajótest állapotáról.
A hajótest állapotának meghatározása bonyolult lehet, különös tekintettel a maradék nedvességtartalomra vagy a festékrendszer hidrolízisére (alapozó és algagátló), tudva, hogy az édesvíz különösen terhelt környezet. Figyelembe kell venni az évi vízben tartási időt, a felhasznált termék típusát, a vastagságokat és az alkalmazott festési eljárást.
Az alábbiakban összeállítottunk egy nem kimerítő listát a felteendő kérdésekről, hogy megkönnyítsük a döntéshozatalt a termékek kiválasztásával és az előnyben részesített alkalmazási ciklussal kapcsolatban.
Téma | Kérdések | Válaszok |
Milyen állapotban van a hajótest? |
- Lepattogzódás? - Leporló rétegek? - Hólyagok jelenléte (szám, eloszlás és méret)? |
Leválások, tapadás hiánya. Kaparja, csiszolja le a gyenge részeket, vagy szükséges esetben mindent vissza kell csiszolni. Oxidálodott festékréteg. Vissza kell csiszolni a következő ép rétegig. További elemzés szükséges! (Nedvesség tartalom mérése és kiszárítás) |
Előélet, korábbi algagátlások? |
Hány éves az algagátlás, el volt minden évben végezve? Mindig ugyanaz az algagátló? Heterogén rétegek? |
A rendszer első rétegeinél fennáll a tapadás hiányának veszélye. Vissza kell csiszolni egészen az ép rétegekig. |
Téli parti tárolás, vizen tárolás? |
Daruzások gyakorisága ? - Hetente - Havonta - Egyszer a téli tárolásra - Egyszer az algagátlás előtt (vízen tárolt) Zárt, beltéri, vagy parti tárolás |
Meghatározza a védelem szintjének és az ajánlott termék típusát. A megfelelő algagátló rendszer ajánlása a daruzások időpontok figyelembe vételével. A szabadban tárolt hajók esetében felgyorsulhat a felület degradációja (szennyezés/savas eső) |
Felhasználási feltételek? |
Beltéren vagy szabadban történik a festés? Festékszóró, henger, ecset? |
Meghatározza a festékrendszer alkalmazását. Nautix HPE: Kabinban, zárt helyen. ahol ellenőrzött környezet van. (hőmérséklet, páratartalom, szellőzés) Nautix PO: Kültéri használatra – szabályozatlan környezeti páratartalom, hőmérséklet. Mindegyik alkalmazható, de az alkalmazás típusát a rendelkezésre álló anyag, a festésre szánt idő, a felhordási feltételek, a kívánt felületminőség és a költségvetés alapján kell meghatározni. |
Mi a védelem szintje? |
Mikor történt az utolsó ozmózis védelem? Tudjuk hány réteg került felhordásra? Epoxi vagy egykomponensű alapozó? Mi a kívánt védelmi szint? A hajótest nedvességtartalma? |
Az ozmózis elleni védelem hidrolízisének veszélye, ha a munkát régen végezték. Hajótest páratartalmának mérése (Tramex) Próbálja megismerni a hajó történetét: A felhasznált termék és az alkalmazott mennyiség határozza meg a védelem szintjét Erős ozmózisvédelem (HPE vagy PO 4-6 rétegben Gyenge: csak tapadóhíd felület (P1 egykomponensű 1 réteg) Nedvességtartalom mérése. Szükség esetén erősítsük meg az ozmózis védelmet, vagy teljesen újra végezzük el. |